پر فروش ترین بازیهای چند سال اخیر

پر فروش ترین بازیهای چند سال اخیر

 

نوبت به بررسی پرفروش ترین بازی های پلی استیشن رسیده‌است، پس در ادامه با این مطلب و با gameboy   همراه باشید تا با هم ده عدد از از بازی های پرفروش پلی استیشن را مورد بررسی قرار دهیم.

برای یک فعال صنعت گیم و حتی کسی که به صورت تفننی و گذرا با تجربه بازی روی پلتفرم خود (کنسول، پی‌سی یا تلفن همراه) هر از گاهی زمان خود را صرف تجربه بازی ویدیویی می‌کند، گیرا بودن و اعتیاد آور بودن این عادت پوشیده نیست. پتانسیل بالای این صنعت دیگر توجه همه کمپانی‌ها را به خود جلب کرده‌است و اوایل دهه نود میلادی و زمانی که ابر شرکت‌های غربی و ژاپنی-مانند این دوره- مشغول رقابت سختی برای تصاحب بازار به نفع خود بودند. نام‌هایی مانند نینتندو و سگا از سرزمین شرق و آتاری از آمریکا شنیده می‌شد.

در این میان یک شرکت فعال‌ در حوزه محصولات الکترونیکی و پس از اینکه قرارداد همکاری‌اش با نینتندو ثمر بخش نبود، با کنسولی که ورودی CD داشت، یک سنگ بنا جدید را در تاریخ ویدیو گیم بنا کرد. برای هر طرفداران وفادار پلی استیشن طی هر نسل بازی‌ها و گزینه‌های زیادی برای خرید و تجربه وجود داشته و سونی هیچگاه در این زمینه طرفداران خود را ناامید نکرده‌است اما، در این میان بازی‌هایی بودند صبر را برای تجربه دشوار می‌کردند و گیمرهای جوان و بزرگسال برای تهیه آن‌ها، بویژه در نسل‌های پنجم و ششم در فروشگاه‌ها رقابت می‌کردند.

پس از معرفی پرفروش‌ترین بازی‌های جهان، اکنون نوبت به پرفروش ترین بازی های پلی استیشن رسیده تا مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه همراه دنیای بازی باشید تا با یکدیگر نگاهی داشته باشیم به ده عنوان برتر از بازی های پرفروش پلی استیشن.

پیش از آغاز لیست ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

در این دسته بندی تمامی بازی‌های چهار نسل از کنسول‌های پلی استیشن بررسی شده‌اند.
برای رده‌بندی تنها آمار و ارقام رسمی مدنظر قرار گرفته‌اند و آمارهای غیررسمی و داده‌های غیر قابل دسترس لحاظ نشده‌اند.
اگر هر عنوانی به هر دلیل در این لیست حضور ندارد، نشان دهنده محبوب نبودن آن نیست و تنها میزان فروش ملاک برای حضور در این
لیست بوده‌است.

 

لیست عناوین مطلب

بازی های پرفروش پلی استیشن:

۱۰. بازی God of war

سازنده: استودیو سانتا مونیکا
میزان فروش: ۱۲ میلیون نسخه

سه‌گانه God of War که برای کنسول‌های نسل ششم و هفتم سونی عرضه شدند، بدون شک از برترین هک اند اسلش‌های تاریخ هستند و میانگین نمرات بالا و اسقبال فراوان مخاطبان از آن‌ها، به خوبی حاکی از کیفیت بالا این سه بازی هستند. پس از اینکه نسخه نسبتا ضعیف God of War: Ascension تنها ۳۶۰ هزار نسخه به فروش رفت و به زعم بسیاری جادوی این مجموعه به پایان رسیده بود، سانتا مونیکا با نسخه ۲۰۱۸ و تغییر هسته گیم‌پلی و خط داستانی، یک روح تازه به کالبد این فرنچایز دمید و باردیگر به همگان یادآور شد چرا باید عاشق کریتوس و خون ریزی‌های وی باشند.

با توجه به اینکه تا همین چند وقت پیش این بازی تنها روی یک پلتفرم (PS4) در دست بوده، ثبت آمار فروش ۱۲ میلیونی حقیقتا فراتر از قابل قبول است و آخرین محصول سانتا مونیکا در جایگاه دهم از بازی های پرفروش پلی استیشن جای می‌گیرد.

۹. بازی Marvel’s Spider-Man

سازنده: اینسامنیاک گیمز
میزان فروش: ۱۳.۲ میلیون نسخه

شاید یکی از بهترین خبرهایی که سونی در نسل گذشته به طرفداران خود داد، تصاحب مالیکت اینسامنیاک گیمز بود. این استودیو که مدت زمان طولانی با سونی و مایکروسافت همکاری کرده بود و عناوین انحصاری برای ایکس باکس و پلی استیشن تولید کرده بود، بالاخره سال ۲۰۱۸ به جمع خانواده پلی استیشن ملحق شد. شاید موضوعی که باعث شد سونی در تصمیم خود مبنی بر خریدن استودیو سازنده Ratchet & Clank مصمم شود، موفقیت جشمگیر Marvel’s Spider-Man از نظر تجاری بود.

در دورانی تقریبا همه تحلیلگران شکست بازی‌های ابر قهرمانی را حتمی تلقی می‌کردند و سه‌گانه بتمن آرکام را یک استثنا می‌دانسته‌اند، اینسامنیاک یک بازی درخور را به طرفداران پلی استیشن ارائه کرد و به راحتی توانست سه سال پس از عرضه بازی خود را در میان لیست بازی های پرفروش پلی استیشن تثبیت کند.

۸. بازی Red Dead Redemption 2

سازنده: راک استار گیمز
میزان فروش: ۱۳.۹۴ میلیون نسخه

پس از اینکه محصول سال ۲۰۱۸ راک استار توانست نام خود را در میان پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ ثبت کند، حضور آن در میان پرفروش ترین بازی های پلی استیشن قابل پیشبینی بود. مخاطبان PS4 نیز مانند اکثر مخاطبان سایر پلتفرم‌ها نتوانستند خود را از تجربه داستان گروه قانون شکنان محروم کنند. Red Dead Redemption 2 دقیقا همان چیزی بود که طرفداران از راک استار انتظار داشتند: یک جهان عمیق و پرمحتوا در کنار ارائه یک تجربه داستانی تاثیرگذار که بتواند با نسخه اول مجموعه رقابت کند و آمار فروش بازی نشان می‌دهد تا حد زیادی خواسته‌های مخاطبان محقق شده‌است.

مطابق آخرین آمار تیک تو این بازی حدودا ۳۶ میلیون نسخه فروخته‌است که تقریبا ۱۴ میلیون نسخه آن سهم پلتفرم پلی استیشن بوده‌است.

۷. بازی Gran Turismo 3: A-Spec

سازنده: Polyphony Digital
میزان فروش: ۱۴.۹ میلیون نسخه

در نسل ششم کنسول‌ها و زمانی که هنوز فرنچایز ریسینگ سونی عرصه را به غولی به نام فورتزا واگذار نکرده بود، Gran Turismo از محبوب‌ترین و پول سازترین آی‌پی‌های در اختیار سونی بود و Polyphony Digital نامی بود که برای طرفداران ژانر ریسینگ به شدت آشنا و محبوب بود. نسخه سوم مجموعه که سال ۲۰۰۱ به صورت انجصاری برای کنسول افسانه‌ای PS2 منتشر شد، همچنان تا به امروز پرفروش‌ترین بازی در این فرنچاز است و در میان پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۲ نیز در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

شاید بهترین تجلی شعار ارائه “شبیه ساز واقع گرایانه از رانندگی” که همواره ادعای سازندگان این مجموعه بوده‌است، در نسخه سوم بود. پس از گذشت قریب به ۲۰ سال از عرضه این بازی، همچنان به عنوان دومین بازی پرفروش ریسینگ تاریخ شناخته می‌شود.

۶. بازی Uncharted 4: A Thief’s End

سازنده: ناتی داگ
میزان فروش: ۱۶ میلیون نسخه

پایان بندی ماجراهای شکارچی گنج محبوب و شوخ طبع، نیتن دریک به بهترین شکل انجام شد و طرفداران با رضایت (البته فعلا) با مجموعه آنچارتد وداع کردند. آنچارتد که کار خود را به عنوان یکی از اولین انحصاری‌های PS3 و با الهام از مجموعه‌هایی مانند Tomb Raider آغاز کرد، رفته رفته هویت مستقل خود را پیدا کرد و پس از ارائه یک سه‌گانه که جزو پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۳ هستند، ناتی داگ در سال ۲۰۱۶ با A Thief’s End سرگذشت نیتن دریک را جمع‌بندی کرده و یکی از پرفروش ترین بازی های پلی استیشن را روانه بازار کرد.

استفاده بهینه از قدرت سخت‌افزاری PS4، توجه بالا به جزئیات، ترکیب هوشمندانه و حساب شده مخفی کاری با اکشن و روایت سینمایی داستان همه و همه دست به دست یکدیگر دادند تا نسخه چهارم آنجارتد در میان پرفروش‌های پلی استیشن حضور داشته باشد.

۵. بازی Call Of Duty: Black Ops 3

سازنده: Treyarch
میزان فروش: ۱۷.۰۴ میلیون نسخه

شاید نسخه سوم سه‌گانه Black Ops از ارائه یک کمپین داستانی درخورد مانند دو نسخه پیشین محروم بود و عجله کاری و اهمال سازندگان در این بخش کاملا مشهود بود اما، بخش چند نفره سرعتی و پر ضرب تکمیل‌تر از نسخه‌های اول و دوم بود و همین موضوع کافی بود تا بخشی از طرفداران بار دیگر خود را در صف خرید تهیه این بازی پیدا کنند.

گفتن از میزان محبوبیت مجموعه شوتر کال آو دیوتی اضافه کاری است. این فرنچایز از زمان عرضه اولین نسخه در سال ۲۰۰۳ تا آخرین آمار بالغ بر ۲۵۰ میلیون نسخه روی پلتفرم‌های مختلف به فروش رفته‌است و Call Of Duty: Black Ops 3 علی رغم اینکه کم‌تر از دو میلیون نسخه روی کنسول نسل هفتم سونی فروخت و فرسنگ‌ها با پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۳ فاصله دارد اما، فروش ۱۵.۰۹ میلیون نسخه‌ای روی PS4 به خوبی این کمبود را جبران کرده تا ندای وظیفه نیز یک نماینده در میان بازی های پرفروش پلی استیشن داشته باشد.

۴. بازی GTA: San Andreas

سازنده: راک استار گیمز
میزان فروش: ۱۷.۳ میلیون نسخه

سومین بازی ۳D از مجموعه اوپن ورلد Grand Theft Auto به خوبی توانست مسیری که با GTA III آغاز شده بود، با Vice City تکمیل‌تر شده بود را به کمال برساند و مخاطبان کوچک و بزرگ را در سراسر دنیا شیفته خود کند. در وصف این بازی همین بس که سن آندرس پرفروش‌ترین بازی روی پرفروش‎‌ترین کنسول تاریخ است.

شاید اگر PS2 اینقدر در ارائه بازی‌های بزرگ و خوش ساخت در ژانرهای مختلف موفق نبود، حالا بازی‌های بیشتری از این کنسول را در لیست می‌دیدیم. در هر حال حاضر سن آندرس با فروش ۱۷.۳ میلیون نسخه‌ای رتبه اول را در میان پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۲ کسب می‌کند و در لیست بازی های پرفروش پلی استیشن در جایگاه چهارم می‌ایستد.

۳. بازی The Last of US

سازنده: ناتی داگ
میزان فروش: ۲۰ میلیون نسخه

ناتی داگ با بازی آخر الزمانی خود دلیل محکی به بسیاری از مخاطبان برای تهیه کنسول پلی استیشن داد و چه در نسل هفت و چه در نسل هشت یک پایان شایسته را برای طرفداران این برند تدارک دید. نسخه اول با یک روایت داستانی ماندگار از همان ابتدا مخاطب را به خود پایبند می‌کند و تا پایان متعهد نگه می‌دارد.

داستان‌های پسا آخرالزمانی ناتی داگ تقریبا هیچ ارتباطی با وقایع جهان بازی ندارد و مربوط به روایط انسانی نحوه برخورد آدم‌ها با یکدیگر در شرایط مختلف می‌شود، موضوعاتی که برای هر مخاطبی ملموس است و به لطف نحوه تعامل مخاطب با بازی در میدوم ویدیوگیم، تاثیرگذاری آن دو چندان می‌شود.

این بازی با فروش ۷ میلیون نسخه‌ای روی PS3 و ۱۲.۷۸ میلیون نسخه‌ای روی PS4 همچنان پرفروش‌ترین بازی انحصاری برند پلی استیشن است.

۲. بازی GTA V

سازنده: راک استار گیمز
میزان فروش: ۳۹.۷۱ میلیون نسخه

نزدیک به هشت سال است که پدیده‌ای به نام GTA V به بخش جدایی ناپذیر اخبار و حواشی در صنعت گیم تبدیل شده‌است. این بازی در کنار ارائه یک جهان که دست مخاطب را برای تصمیم گیری و ایجاد هرج و مرج به دلخواه خود بازمی‌گذارد، برای اولین بار امکان تجربه فعالیت‌های دیوانه‌وار جهان GTA را در کنار دوستان فراهم کرد. بدون شک علت حضور همیشگی این بازی در لیست عناوین پرفروش هفتگی، GTA Online است.

شواهد نشان می‌دهند ماشین پول سازی راک استار همچنان پس از سه نسل کنسولی با قدرت پیش خواهد رفت. GTA V نه تنها با فروش ۲۰.۳۲ میلیون نسخه‌ای روی PS3 رتبه اول را در لیست پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۳ بد دست می‌آورد، بلکه با احتساب فروش ۱۹.۴ میلیون نسخه‌ای روی PS4، جایگاه دوم را در میان پرفروش ترین بازی های پلی استیشن تصاحب می‌کند.

۱. بازی Minecraft

سازنده: Mojang
میزان فروش: بالغ بر ۱۰۰ میلیون نسخه

بله همانطور که انتظار می‌رفت ماینکرفت پر فروش ترین بازی پلی استیشن است و علی رغم همه انحصاری‌های با کیفیت سونی، رتبه اول را در لیست پرفروش ترین بازی های پلی استیشن ۴ در اختیار دارد. شاید بسیاری از خریداران این بازی پیشتر آن را روی کنسول قبلی خود، PC یا تلفن همراه خود تهیه کرده‎ باشند اما، جادوی ماینکرفت در همین است که مخاطب را برای تجربه آن با هر شیوه‌ای وسوسه می‌کند.

طی ۵ نسل از حضور سونی در رقابت کنسولی، بازی‌های ماندگار و پرفروش زیادی برای کنسول‌های پلی استیشن عرضه شده‌اند اما، در نهایت ده رتبه اول به عناوین فوق تعلق گرفت. از نظر شما جای کدام بازی یا بازی‌ها در این لیست خالی است و آنطور که باید دیده نشدند؟